Singapore, Surabaya & Lombok - Reisverslag uit Lombok, Indonesië van Raquel Dijk - WaarBenJij.nu Singapore, Surabaya & Lombok - Reisverslag uit Lombok, Indonesië van Raquel Dijk - WaarBenJij.nu

Singapore, Surabaya & Lombok

Door: Raquel van Dijk

Blijf op de hoogte en volg Raquel

22 December 2014 | Indonesië, Lombok

De afgelopen weken hebben in het teken gestaan van het afronden van ons onderzoek. Dit is gelukt! We hebben een eindpresentatie op de universiteit gegeven, waarbij het ene dankwoord in het volgende overging en waarbij de een nog beter kon slijmen dan de ander. En ja wat dan, het meeste hebben we inmiddels al gezien, maar de Borobudur had ik nog niet bezocht. Dus gingen we dapper op pad. De Borobudur ligt hier zo’n 40km vandaan en we dachten dit lekker goedkoop op de scooter te gaan doen. Bij vertrek zag het er al wat donker uit en het ging al snel keihard regenen, we zijn maar weer terug naar huis gegaan. De volgende dag zijn we toch maar met de taxi gegaan en gelukkig was het droog toen we bij de Borobudur aankwamen. Na een fotoshoot kunnen we ook dit weer van het lijstje afstrepen.
Verder hebben we nog sinterklaas gevierd, we hebben een dobbelspel gespeeld inclusief pepernoten, chocolade letters en speculaas. Een erg gezellige avond met veel leuke cadeautjes.
Op zaterdag 6 december zijn de eerste meiden vertrokken, daarom hebben we vrijdagavond nog een laatste keer samen gegeten en zijn we naar Happy Puppy, een karaokebar gegaan. Een geslaagde laatste avond en daarmee was onze periode met inmiddels nog maar zeven meiden afgerond.

Floor en ik zijn als laatste vertrokken. Woensdagochtend vlogen wij naar Singapore, ons visa kon niet worden verlengd en besloten wij om maar even het land uit te gaan.
In Singapore hebben we o.a. China Town en Little India bezocht, we zijn naar de winkelstraat Orchard geweest, waar we natuurlijk bijna alle winkels hebben gezien. (Het was wel gek om weer even terug te zijn in de “westerse” wereld.)
We hebben ook het Merlion standbeeld bezocht, dit is het symbool van Singapore. Dit standbeeld lag aan het water, vlakbij de hoogbouw van de stad.
Daarnaast hebben we een wandeling gemaakt in het Macritchie reservoir, hier hebben we de treetop walk gedaan. Daarbij loop je dus op een brug ter hoogte van de toppen van de bomen. Erg leuk om te doen, het ligt ontzettend dicht bij de stad, maar daar merk je dus helemaal niks van. Tijdens het lopen hebben we ook nog een paar wilde dieren gespot!
En toen was het alweer tijd om het gestructureerde MRT-systeem weer in te stappen om naar het vliegveld te gaan. We vlogen naar het iets minder gestructureerde Surabaya. We begonnen de nasi goreng al te missen. De volgende morgen werd er om 7 uur al op de deur geklopt met het ontbijt, nasi goreng. Niet helemaal ons tijdstip… dus hebben we daarna nog maar even verder geslapen.
Bij het guesthouse konden we een scooter huren. Dit was een veelvuldig gebruikt exemplaar, die de neiging had om af te slaan bij ieder stoplicht en we hadden al zoveel bekijks op straat. Hoewel Surabaya wordt aangeraden in de reisgidsjes is het niet echt een inspirerende plek, er is hier niet zoveel te doen en andere toeristen hebben we niet gezien. Ook niet in the house of Sampoerna, dit is in een Nederlandse koloniale stijl gebouwd museum. Vroeger is het gebruikt als een kreteksigaretten fabriek (kruidnagelsigaretten) en in het museum was te zien hoe dit gemaakt werd. Verder hebben we de stad een beetje verkend op de scooter, daarna hadden we het eigenlijk wel een beetje gezien…

We waren dan ook blij dat we weer in het vliegtuig konden stappen richting Lombok. Dit is een wat kleiner eiland en is veel minder toeristisch dan buureiland Bali. Vanaf het vliegveld zijn we met de lokale bus naar Senggigi gegaan. Dit was prima te doen, het duurde eventjes voor we konden vertrekken, de bus gaat namelijk pas weg als hij vol zit. Die avond hebben we gegeten aan het strand, daar werden we aangesproken door twee Nederlanders, waarmee we de volgende dag op pad zijn gegaan. Na een lekkere bananenpannenkoek als ontbijt gingen we op weg naar een waterval. Een prachtige tocht langs de kust en later de vele rijstvelden in het binnenland. Het is erg heuvelachtig, maar de wegen zijn op een enkel stukje na goed. Na de lunch kon de wandeling naar de waterval beginnen. De dichtstbijzijnde was zo’n 30 minuten lopen, dit bereikte we veel sneller, dus besloten we om ook de volgende waterval te bezichtigen. Dit was een iets langere tocht, waarbij we op een gegeven moment het water moesten oversteken. Beide watervallen waren erg mooi, neem maar even een kijkje bij de foto’s! Bij elkaar hebben we zo’n 200km afgelegd, dus we hebben een goede indruk van het eiland gekregen.
De volgende dag zijn Floor en ik weer op pad gegaan, dit keer zijn we richting Mataram gereden. We zijn nog even gestopt bij een tempel en we hebben verschillende mooie moskeeën gezien. Ondanks dat Lombok voor het grootste deel Islamitisch is, zie je hier en daar wat sporen van het Hindoeïsme. In kleine bakjes gemaakt van palmbladeren wordt er wat eten geofferd en die staan gewoon midden op de weg.
De rest van de dag hebben we lekker genoten van het mooie weer bij het zwembad :).
Het is hier leuk vakantie vieren, woensdag vertrekken we weer, de volgende stop is Gili Meno!

Fijne feestdagen!

• 22 December 2014 - 19:35

Robert En Elvira:

Ha lieve Raquel,
    Wat heb je toch een geweldige tijd: vliegtuig in, vliegtuig uit, scootertje huren, wachten tot de bus vol is, wandelen door boomtoppen, winkelen in Singapore, nasi goreng als ontbijt...... Vooral dat laatste lijkt ons heerlijk.
    Nu op naar de kerstdagen en natuurlijk oud en nieuw. En dat op een Expeditie Robinson achtige locatie, prachtig!

Prettige feestdagen en heel veel plezier nog de laatste weken! Geniet ervan!

Groetjes,
    Je paps en moek

ps. Wij zijn stiekem al aan het aftellen.

• 22 December 2014 - 21:51

Oma En Opa Mak:

Ridderkerk
    Lieve Raquel.
    Wat een avonturen beleven jullie,als wij dit lezen genieten we een beetje mee.
    Dat de grote-stad een overgang was begrijp ik.
    Het drukke gezellige leven in tjok met al die kinderen, is heel wat anders. Lombok is dan een goede plek om het drukke stads leven achter je te laten.
    Wat een prachtige natuur en bezienswaardigheden je heeft al heel wat gezien geweldig.
    Leuk dat Sinterklaas jullie ook bezocht hebben, zo zie je maar dat Piet overal luistert.
    In je verhaal lees ik dat bananen pannenkoeken erg lekker zijn, moeder de vrouw zal daar zeker aan beginnen ik hou wel van exotische hapjes.
    Lieve Raquel hier loopt het tegen de kerst en nieuwjaar volgen mij is het nieuwjaar bij jullie eerder.
    {denk ik} in ieder geval geniet met volle teugen van de weken die jullie nog voor je hebben.
    Prettige feestdagen.
    Groetjes van Opa en Oma Mak.
    p.s heb je al een aapje voor mij uitgezocht Doeiii.

• 23 December 2014 - 16:00

Ellen Brandt:

Hoi Raquel,

De laatste loodjes wegen het zwaarst zeggen ze altijd, maar ik denk niet dat, dat ook bij jullie zo is :-).
    Het zal wel erg vreemd zijn als je straks weer op Nederlandse bodem bent. Daarom wens ik jullie nog een mooie tijd toe, hele fijne feestdagen, een leuke jaarwisseling en geniet nog even op Bali.

Lieve groet Ellen en Fam.

• 24 December 2014 - 10:49

Mak, Sectie Bathmen:

Wat een geweldige ervaring.

Neem maar geen aap mee voor opa, want dan is oma er weer zo druk mee :-)

Veel plezier nog!

• 26 December 2014 - 13:27

Oma En Opa Van Dijk:

Hoi Raquel,
    Weer een mooi verhaal, we zien alles voor ons en wat moeten jullie genieten. Fijn dat het project goed is gegaan, geeft toch een goed gevoel.
    En nu op vakantie, ik denk dat jullie ogen tekort komen.
    Hier in Nederland hebben we slecht weer gehad met regen en een harde wind, wel hoge temperaturen voor de tjid van het jaar, zo'n 5 tot 8 graden C.
    Op dit ogenblik (2e kerstdag) is het lekker winterweer met weinig wind, het is nu zo'n 4 graden C.
    We gaan vanmiddag bij je vader en moeder eten. Ik denk niet dat we nassi krijgen anders had ik een beetje voor je bewaard in de vriezer.
    Jullie gaan nu lekker met vakantie maar ik raad je wel aan om onderweg een paar breinaalden met wat wol aan te schaffen om een warme shawl te breien. Die zal je vast nodig hebben als je weer voet op nederlandse bodem zet in januari.
    Rest ons jouw en je metgezel een goede reis te wensen en natuurlijk ook een goed nieuwjaar.
    Hou alles heel!!
    Oma en Opa van Dijk.

PS met oma gaat het weer redelijk na een slechte week. Na de feestdagen gaan ze andere medicijnen voorschrijven, hopelijk gaan die goed werken, we blijven hopen.

• 27 December 2014 - 10:52

Paula Emmen:

Hoi Globetrotter Raquel,

Je hebt weer een hoop meegemaakt en heel veel gezien en dat kunnen ze jou nooit meer afnemen. Ook fijn dat de studie opdracht is afgerond. Rien en ik zijn ook in Lombok geweest en wij vonden dat een geweldig leuk eiland en niet zo toeristisch. Maar dat is wel 20 jaar geleden en dat zal inmiddels wel verandert zijn. Wij vinden jou zo stoer, dat je op deze leeftijd al zoveel onderneemt en al doe je het met een paar studie genoten, je doet het wel.
    Wij wensen jou een spetterend uiteinde toe en geniet van het vuurwerk en de vele lichtpunten die dat met zich meebrengt. Want met de lichtpuntjes kan je 2015 weer volop in.
    lieve groetjes en bedankt voor je verslag,
    Rien en Paula Emmen

• 27 December 2014 - 12:41

Christa:

Je heb weer een mooi verhaal van je belevenissen gemaakt,wat een mooie tijd heb jij daar
    en je verteld het zo mooi dat je het zelf een beetje beleeft
    dit zal ik weer missen als je thuis bent.
    ik wens jou heel mooi uiteinde en een goed begin
    en dan weer huiswaarts waar je wel weer alles zal missen maar mooie verhalen mee neemt
    Gr Christa Huisman

• 07 Januari 2015 - 22:15

Jolanda Huizer:

Heey Raquel, leuk verslag weer. Ik lees het niet altijd gelijk, dus ik ben te laat om je fijne feestdagen te wensen, maar ik wens je wel een heel goed nieuwjaar. Eerst nog een weekje genieten en dan een veilige thuiskomst. En veel zegen en gezondheid voor dit nieuwe jaar.